Friday, November 11, 2011

Fairytale Princess Vs Mujahidah Princess

            Imtihan... itulah yang dihadapi kami kini... semuanya sibuk menghadap buku masing-masing.... terasa berat kepala seketika... Moga aku dan teman-teman berjaya... doakan kami... Insyaallah..

            So ingin merehatkan neuron-neuron ku sebentar, aku lapangkan minda.. tapi si neuron tetap nakal, dihantarnya impuls-impuls yang membawa memori semalam... teringat plak aku pada sesuatu, sesuatu yang pernah aku impikan dulu... nak jadi Fairytale Princess...Cinderella, tak pun sleeping beauty.. tapi kalau boleh nak jadi macam Cinderella.....

            Hmmm aku senyum sendiri... napa agaknya masa kecil-kecil dulu tidak pernah aku ingin menjadi seperti Saidatina Fatimah Az-Zahra bukankan kalau nak menjadi cantik seperti Cinderalla yang putih bersih itu, Fatimah Azzahra tidak kurang hebatnya sehingga digelar si pipi merah, melambangkan kecantikan dan keanggunan Puteri Rasulullah SAW itu.

           Kalau nak menjadi anak kesayangan ayahanda seperti Cinderella, bukankah Rasulullah itu adalah contoh ayah yang terbaik di muka bumi ini? Kasih baginda pada puterinya Fatimah Az-Zahra tersangat besar..    Buktinya pada suatu hari, ‘Aisyah bertanya kepada Rasulullah saw tentang sebab kecintaan beliau yang sedemikian besar kepada Fatimah as.Beliau menegaskan, “Wahai ‘Aisyah, jika engkau tahu apa yang aku ketahui tentang Fatimah, niscaya engkau akan mencintainya sebagaimana aku mencintainya. Fatimah adalah darah dagingku. Ia tumpah darahku. Barang siapa yang membencinya, maka ia telah membenciku, dan barang siapa membahagiakannya, maka ia telah membahagiakanku.”.

            dan kalau diimpikan sang putera kacak seperti putera yang datang menyelamatkan  Cinderella.. Saidatina Fatimah Az Zahra juga diberikan Allah SWT putera terhebat... Saidina Ali yang menyayangi Puteri Rasulullah itu setulusnya..

            Ramai dari sahabat-sahabat ayahnya meminangnya. Di antara mereka adalah Abu Bakar dan Umar. Rasulullah saw menolak semua pinangan mereka. Kepada mereka beliau mengatakan, “Saya menunggu keputusan wahyu dalam urusannya (Fatimah as).”Kemudian, Jibril as datang untuk mengkabarkan kepada Rasulullah saw, bahwa Allah telah menikahkan Fatimah dengan Ali bin Ali Thalib as. Tak lama setelah itu, Ali as datang menghadap Rasulullah dengan perasaan malu menyelimuti wajahnya untuk meminang Fatimah as. Sang ayah pun menghampiri putri tercintanya untuk meminta pendapatnya seraya menyatakan, “Wahai Fatimah, Ali bin Abi Thalib adalah orang yang telah kau kenali kekerabatan, keutamaan, dan keimanannya. Sesungguhnya aku telah memohonkan pada Tuhanku agar menjodohkan engkau dengan sebaik-baik mahkluk-Nya dan seorang pecinta sejati-Nya. Ia telah datang menyampaikan pinangannya atasmu, bagaimana pendapatmu atas pinangan ini?”Fatimah as diam, lalu Rasulullah pun mengangkat suaranya seraya bertakbir, “Allahu Akbar! Diamnya adalah tanda kerelaannya.”

               Aduhai indahnya perjalanan hidup Puteri rasulullah ini.. Jadi mengapa nak menjadi Cinderella sedangkan ada Fatimah Az Zahra yang boleh dijadikan idola....

P/s : Renung-renungkan... fikir-fikirkan... Abah wa Umi mari kita jamu anak-anak dengan sirah islamiah... jangan hanya kisah dongeng yang ternyata kebohongan semata-mata.. Jangan biar anak-anak teringin menjadi seperti watak-watak dongeng itu sedangkan ramai mujahid dan mujahidah islam yang lebih hebat untuk diteladani....Moga terbentuk Da'i yang bakal membawa kemuliaan islam....

Napa nak jadi macam cinderellaa... ishishsishsish... heheheheehe
Buat teman-teman... salam imtihan.. semoga berjaya dan mendapat ilmu yang berkat, Moga diberi kefahaman yang baik......

No comments:

Post a Comment