Friday, June 8, 2012

Changes

        berkali-kali aku cuba post satu entri di blog ni... tapi akhirnya aku biarkan saja... seolah-olah tiada apa yang ingin aku sampaikan... aku terfikir juga sebenarnya... tujuan asal blog ini tercipta... hmm???? aku terlupa sudah sebenarnya.... mungkin sebab terlalu banyak yang berubah kini, hidup ini kan satu perjalanan... n when i look back... yup i have to admit it... I've changes a lot.. so... bye bye my blog... coz i think i need to stop now...

Saturday, May 19, 2012

salam cinta terindah.........

        Masa aku mula menginjak alam remaja... pipiku memerah kala sang adam memandang wajah... kadang-kadang berdebar kuat jantungku, kala ada adam yang cuba merapati... aduhai.. lumrah sang gadis yang mula berkembang... syukran ya Umi kau didik aku agar menjadi bunga taman larangan... Makin bertambah umur ku kini, bisikan cinta itu telah hadir tanpa aku sedari... aku mula kenal cinta... cinta yang terindah.... Cinta yang telah dikirimkan untukku ribuan tahun dahulu.... Maafkan aku ya Rasulullah... lambat aku menyambut salam kasih sayang mu...

         Sungguh besar kasih sayangmu buat kami umatmu... besar syafaatmu.. hinggakan Allah mengharamkan syurga buat umat terdahulu sebelum kami memasukinya... Maafkan aku ya Rasululllah hidupku penuh kemewahan berbanding hidupmu yang sangat bersederhana, aku baring di tilam empuk sedang engkau Nabi Allah berbaring di atas tikar sehingga berbirat belakang mu... Sungguh besar kasihmu ya Rasul Allah hingga hujung nyawamu, kami tetap bermain di bibir mu... Ya Allah, berikanlah kami peluang bersam Rasulullah di akhirat kelak....


          Buat sang teman, mungkin ini kali ke ratusan kalinya anda membaca saat wafatnya Rasullullah... tapi aku ingin berkongsinya sekali lagi, agar rindu kita pada Nabi Muhammad SAW sentiasa bercambah... Insyaallah...

      Hari wafatnya Rasullulah SAW, Isnin 12 Rabiul Awal... Fajar mula menunjukkan sirnanya kala Bilal melaungkan azan memangggil seluruh umat untuk bersujud pada yang Esa. Selesai azan, Bilal mencari imamnya... melangkahlah dia kerumah sang imam. "Assalamualaikum ya Rasulullah" laungan salamnya.. namun tiada sahutan dari Imam tercinta... hanya suara mulus puterinya yang menjawab... maka dalam tertanya-tanya Bilal kembali ke masjid, menunggu sang imam yang dikasihi. Namun hati Bilal dan para jemaah semakin risau, waktu sudah suntuk namun sang imam belum juga memunculkan diri. 

       Maka Bilal sekali lagi melangah ke rumah sang imam. "Assalamualaikum Ya Rasulullah".. Kali ini dijawab oleh sang imam yang dinanti. "Masuklah Bilal, aku sedang disibukkan dengan keadaan diriku. Perintahkanlah Abu Bakar menjadi Imam kaum muslimin". Dengan hati yang sebak Bilal kebali ke masjid. Dikhabarkan pada para sahabat perintah Rasulullah SAW. Sedih di hati semua mula mencengkam. Masakan tidak, Rasulullah SAW sentiasa menjadi imam kini tidak hadir berjemaah. Kala Abu Bakar berdiri di tempat Rasulullah SAW selalu mengimami kaum muslimin, hatinya direnggut sendu. Menangis teresak-esak Abu Bakar, melihat keadaan itu, para sahabat yang lain turut menangis. bertempik meluah rasa.

     Rasulullah SAW yang mendengar tempikan itu, bertanya pada puteri tercinta "Teriakan apakah itu puteriku?" "Itu teriakan kaum muslimin ayahku, mereka sedih engkau tidak bersama mereka" Jawab puteri ayu Rasulullah SAW. Memahami itu, baginda memanggil Ali dan Fadhl Bin Mas'ud untuk memapahnya ke masjid. Maka bersolatlah para muslimin berimamkan Rasulullah SAW buat kali terakhirnya. 

       Selesai solat. Rasullulah SAW berpaling kepada para sahabatnya lantas berkata "Wahai kaum muslimin, kalian adalah titipan Allah, maka bertakwalah. Aku ini juga manusia, saatnya telah tiba. Hari ini adalah hari terakhir aku berada di dunia, dan bermulanya hidupku di akhirat" Lalu baginda memandang wajah sahabat-sahabatnya dengan penuh kasih sayang seolah-olah mengingati setiap inci wajah yang akan dirinduinya. Para sahabat tidak dapat menahan kesedihan. Maka bercucuranlah air mata semuanya.

        Kembali ke rumah. Rasullah SAW menanti Izrail yang bakal datang. Nun disana, Allah memerintahkan pada Malaikat Izrail untuk menjemput kekasih Nya. Diperintahkan Izrail untuk mencabut nyawa Rasulullah SAW selembut yang mungkin, Berfirman Allah SWT "Masuklah jika engkau diizinkan masuk, jika tidak kembalilah". Maka turunlah malaikat Izrail dalam bentu manusia.

          "Assalamualaikum ya Rasulullah bolehkah saya masuk" laungan malaikat Izrail. Namun disambut Fatimah "Waalaikum salam ya Hamba Allah, pergilah ayahku sedang sakit". kata Fatimah. "Assalamualaikum ya Rasullah" Izrail memberi salam buat kali kedua. Kali ini didengar Rasulullah SAW. Maka ditanya puterinya "Siapakah itu Puteriku". Menjawablah Aisyah "Tidak tahu ayahku. Aku tidak pernah melihatnya". Lalu berkata Rasullullah SAW, "Pergilah izinkan dia masuk". Fatimah yang mula tidak sedap hati bertanya lagi "Siapa dia Ayahku". Rasullullah SAW menjawab "Dialah pemutus kehidupan,peramai kuburan, Dialah Malaikat maut". Mendengar itu, hati Fatimah luluh. Lemah segala sendinya. Saatnya telah tiba. Saat untuk berpisah dengan Ayahanda tercinta.

       Masuklah Izrail menghadap Rasulullah SAW. Dilihatnya Rasullullah SAW yang sedang menahan kesakitan. Berpeluh-peluh di pelupuk mata Rasulullah SAW. Rasulullah SAW bertanya padanya, "Apakah engkau datang melawatku hari ini atau untuk menjemputku". Mendengar itu, Izrail menjawab "Aku datang ingin melawatmu Ya Rasulullah, dan aku ingin menjemputmu". Seraya itu, Rasulullah SAW bertanya.. "Dimanakah keberadaan Jibril?". "Dia sedang berada di atas langit menunggumu bersama para malaikat yang lain ya Rasulullah". Jawab Izrail.

         Lalu turunlah Jibril sebagai seorang Ar Rabbi. Menghadap Rasulullah. Bertanya Rasulullah SAW padanya. Khabarkanlah pada ku apa yang sedang menanti ku. "Para Maikat sedang menantimu disyurga ya Rasulullah, para bidadari sedang berhias untuk menjemput kehadiranmu". Jawab Jibril. "Bagaimana pula dengan Umatku dihari kiamat?" tanya Rasulullah SAW lagi. Menjawablah Jibril "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan syurga untuk nabi-nabi sebelum mu sebelum engkau memasukinya. Maka begitulah jua Allah mengharamkan syurga untuk umat-umat lain sebelum umatmu memasukinya" mendengar itu Rasullulah SAW mengucapkan syukur. Telah lapang dadanya. Dipanggilnya malaikat Izrail. "Marilah laksanakan tugasmu".

          Malaikat Izrail pun memulakan tugasnya. Kala nyawanya sampai dilutut, Rasulullah berkata. "Ya Jibril, sakitnya kematian ini, kulitku terasa seperti disiat-siat". Mendengar itu Jibril memalingkan muka. Saidatina Fatimah sudah bercucuran air mata. Ali memandang ke arah lain. Lalu berkata Rasulullah. "Mengapa engkau memalingkan wajahmu ya Jibril, tidakkah engkau suka melihatku lagi" Menjawablah Jibril.. "Siapakah yang sanggup melihat kesakitan mu Ya Rasulullah. Siapakah yang sanggup melihat engkau disakaratul maut".

          Tika nyawanya sudah sampai di penghujung. Bibir Rasulullah berbisik "Ummati. Ummati. Ummati". Innalillahwainnahirajiun.. Beakhirnya hidup insan yang mencintai kita di bumi ini dengan menyebut kita pada hujung nyawanya. Sungguh tulus kasihmu ya kekasih Allah.


P/S: Untuk teman-temanku... sambutlah salam cinta Rasulullah SAW dengan seikhlasnya... kenalilah pencinta kita ini sedalamnya... agar dapat kita bersua dengannya di akhirat kelak.

Sunday, May 13, 2012

Berguraulah seperti Rasulullah

            Gurauan, ia sesuatu yang kita selalu lakukan... mengeratkan tali sillaturahim katakan. Cuma yang kurang aku fahami, kenapa kadang-kadang gurauan bukan merapatkan malah merenggangkan... nah... jawab sendirilah, fikir-fikirkan... kita sekarang bergurau kadang-kadang melebihi batasan... kadang-kadang melukai hati insan yang lain dengan alasan paling popular "relakslah... aku gurau je pun" yang menjadi mangsa pon terpaksalah telan kan... gurauan sang teman katanyaa.... Lagi buruk, bila syaitan berbisik "tak pe nanti kau, aku balas balik" Nah... natijahnya bukankah panjang... gurauan yang luar batasan akan menjadi titik tolak dalam perhubungan yang mungkin renggang...

             Bergurau itu tidak salah, malah Rasulullah SAW juga seorang yang suka bergurau. Jadi berguraulah seperti Baginda. Gurauanya tidak pernah keluar dari kebenaran. Baginda malahan menjadi satu anekdot, gurauannya lucu dan kelakar tetapi sentiasa benar, perhatikan sekarang bila kita bergurau, kita suka merapu yang bukan-bukan? dari mana agaknya kita belajar itu? Lagi pula islam mengajar kita menghargai sahabat, jangan melukai hati sahabat kita waima dengan bergurau pon... hmmm... renung2kan... fikir-fikirkan... disini, aku kongsikan satu sirah, Bagaimana Rasulullah bergurau;

           Zaid Bin Aslam berkata "ada seorang wanita yang dipanngil Ummu Aiman datang kepada Rasulullah dan berkata " Suami ku mengundang engkau"
            Rasulullah menjawab "siapa suami mu? Apakah yang ada warna putih dimatanya?"
            "Demi Allah tiada warna putih dimatanya" kata wanita tersebut
            "Benar tiada putih dimatanya" Tanya Rasulullah lagi
            "Demi Allah tidak ada" Jawab wanita itu yakin.
Maka Rasullah SAW bersabda, "Tidak seorang pun yang tidak ada warna putih dimatanya"

   Hakikatnya Baginda cuma bergurau kepada wanita tersebut. Bukankah pupil mata kita dikelilingi oleh warna putih... selamat belajar, dan ingat perlakuan Rasulullah itu sunnah!!!!




sekadar hiasan.... senyumlah selalu anda akan comel seperti budak ni. Fact senyum cuma menggunakan 13 otot di muka n muka tegang, n cemburut tu menggunakan 66 otot.. pasal tu cepat tua... hehehehe

                    





                 
 

Wednesday, May 9, 2012

Ketenangan

               Malam ini mungkin entri aku berbeza sedikit... tiada "perkongsian" seperti biasa.... sekadar membiarkan jari-jemari ku berlegar-legar.. jujurnya saat ini, hatiku dalam keresahan... entah apa sebab sebenarnya... sudah 4 jam aku duduk di meja study cuba menghadam subjek organic chemistry yang memang agak kurang aku gemari... Tapi malam ni, seolah-olah nota-nota dihadapanku telah bertukar, diterjemah kepada Bahasa lain... aduhai resah hati ku... macam mana nak faham ni? aku gesa diri yang semakin kebingungan. Aku paksa lagi diri, akhirnya semua berserabut... seolah-olah impuls yang dihantar oleh sinaps2 ku tersangkut entah di mana... akhirnya.. aku mengalah... ayuh tidur kata ku pada hati...

                TAPI.. mataku enggan pejam... bukankah telah diajarkan pada kita jangan mengalah sebelum berjuang... hmm... jadi aku buru ketenangan sebentar... sebelum aku "berjuang" sekali lagi... Salam imtihan teman2... moga kita berjaya..

Sunday, May 6, 2012

Bila Izrail datang menjemput..

                ZZZZ... ZZZZ vibrate hpku membuat aku terjaga dari lena... Astagfirullah aku tertidur memeluk buku... aduhai study dalam alam mimpi rupanya aku... aku capai hp, new message... dari kak siti... hm... aku buka cepat-cepat mesej itu, katanya adik kepada kakak iparku baru saja "pergi" buat selamanya... terdiam aku sebentar.... Innalillahwaiinahirajiun.... telah dijemput pergi seorang lagi insan dari muka bumi Allah ini.... Masih muda remaja.... cepat-cepat aku dail nombor kakak iparku, "ya kak" (panggilan itu untukku, kakak iparku ini jauh lebih muda) itu ayatnya yang pertama... dalam sendu.... air mataku mengalir mendengar suaranya yang terputus-putus dalam tangisan.. Aduhai aku istigfar dalam hati... sungguh mati itu janji yang pasti... tidak terlewat atau awal seminit pun... bila saatnya malaikat Izrail pasti akan datang pada kita.... aku seka air mata.... Al fatihah buat dia yang telah pergi... dan bagi kita yang masih hidup kini.... bersedialah, PASTI!!!! malaikat Izrail akan datang menjemput kita....

p/s : dermakan alfatihah buat jun-jun... moga kau aman disana.

Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. (Al imran; 145)




kita pasti akan ke sini nanti... bersedialah....

disini beberapa doa yang patut kita amalkan;

1. Doa agar diwafatkan di atas Islam, 

-  Doa Nabi Yusuf 'alaihis salam:
تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
Wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang shaleh.” (QS. Yuusuf: 101)

 

-  Doa tukang sihir Fir’an yang telah bertaubat,
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ
Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami dalam keadaan berserah diri (kepada-Mu).” (QS. Al-A’raaf: 126)

2. Doa diteguhkan di atas hidayah,
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)." (QS. Ali Imran: 8)

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ

Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu." (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

3. Doa agar diselamatkan dari godaan setan saat mengalami sakaratul maut. 

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَرَمِ وَالتَّرَدِّي وَالْهَدْمِ وَالْغَمِّ وَالْحَرِيقِ وَالْغَرَقِ وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ يَتَخَبَّطَنِي الشَّيْطَانُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَأَنْ أُقْتَلَ فِي سَبِيلِكَ مُدْبِرًا وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أَمُوتَ لَدِيغًا
“Ya Allah, sunguh aku berlindung kepada-Mu dari pikun, terjatuh dari ketinggian,  keruntuhan bangunan, kedukaan, kebakaran, dan tenggelam. Aku berlindung kepada-Mu dari penyesatan setan saat kematian, terbunuh dalam kondisi murtad dan aku berlindung kepada-Mu dari mati karena tersengat binatang berbisa.” (HR. Al-Nasai dan Abu Dawud. Hadits ini dishahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam Shahih Al-Jami’: no. 1282)

Saturday, May 5, 2012

Imtihan? Jodoh?

           Imtihan datang lagi... tapi aku dalam mood sentimental...


        Salam.... aduhai... sunyi sepi lagi blog ini... lama aku tidak menghantar entri.... alasannya apa lagi... SIBUK... hmmm tapi itulah hakikatnya, hari-hariku sibuk dengan macam2 aktiviti dan kini imtihan menjenguk lagi... belajar dan belajar... malah roomate ku juga sibuk menatap nota-notanya... aku? hmmm rehat sebentar... terasa berat otak ni... pening... jadi aku mengambil kesempatan menjengah blog aku yang sunyi sepi ini...
            
         Tadi aku melawat satu blog... terlupa pula siapa nama pemiliknya.... jujurnya aku cemburu... kini dia diambang bahagia... Penulis blog tu bercerita mengenai perkahwinan yang dirancang keluarga, dari benci sekejap cuma kini hatinya dipenuhi bunga-bunga cinta.... ADUH! cemburunya aku... JATUH CINTA PADA SUAMI SENDIRI... bukankah itu cinta terindah???? 

          Lalu aku pandang roomateku yang khusyuk membaca notanya... berdetik hatiku... Cantik!!!! Ya... itulah roomateku, wanita cantik... jarang kami berbual, masing-masing lebih suka menutup mulut, berbicara jika ada yang penting dan kadangkala bersembang kosong mengeratkan sillaturahim...(aku sebenarnya seorang yang banyak cakap, cuma bila kat bilik, mulut pon nak rehat.. heheheh). ok.. jauh memesong.. hmmm.... sebenarnya aku cuma nak beritahu, pada roomateku ini, terdetik juga rasa cemburu, dia dah kahwin... hensem suaminya... Malah yang buat aku lebih cemburu, suaminya kerap telefon... setiap hari... aduhai cemburu lagi... BERCINTA DENGAN SUAMI, bukankah itu cinta terindah?

          Hm... aku fikir-fikir lagi... lantas tersenyum... aku pasti Allah akan menghantar si dia untuk aku nanti... selalu aku berkata pada teman-teman... aku sedang menanti pemilik hatiku, ADUH... aku ketuk kepala sendiri... peperiksaan 2 hari lagi, aku dalam mood sentimental la plak.. hmmm.... doakan aku ya... moga cemerlang dunia akhirat... ngeee :P (k... sambung study)



p/s   : seperti biasa aku akhiri dengan sedikit perkongsian... kali ini aku kongsikan doa untuk mendapatkan jodoh... (hehehehe aduh tetiba aku malu-malu kucing plak... hmmm selamat beramal) dan juga doa menghadapi imtihan


Doa bagi laki2 yang berharap jodoh :

“ROBBI HABLII MILLADUNKA ZAUJATAN THOYYIBAH AKHTUBUHA WA ATAZAWWAJ BIHA WATAKUNA SHOOHIBATAN LII FIDDIINI WADDUNYAA WAL AAKHIROH”.

“Ya Robb, berikanlah kepadaku istri yang terbaik dari sisi-Mu, istri yang aku lamar dan nikahi dan istri yang menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat”.

Doa bagi wanita yang berharap jodoh :

“ROBBI HABLII MILLADUNKA ZAUJAN THOYYIBAN WAYAKUUNA SHOOHIBAN LII FIDDIINI WADDUNYAA WAL AAKHIROH”.

“Ya Robb, berikanlah kepadaku suami yang terbaik dari sisi-Mu, suami yang juga menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia & akhirat”


Dan buat teman-teman disini terdapat doa-doa menghadapi imtihan 


Doa untuk Mengulangkaji Pelajaran

- Doa memulakan ulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.
Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”


- Doa selepas mengulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.
Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”


Doa Pada Hari Peperiksaan

Dicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung:

1. Ketika memasuki dewan peperiksaan:

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

Maksudnya: “Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”


2. Ketika menerima kertas soalan:

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي.
Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

3. Ketika sukar menjawab:

ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ.
Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”

4. Atau:

اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.

Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”

5. Jika anda terlupa jawapan:

اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.

Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku.”


Friday, April 6, 2012

Men are like bluetooth, women are like wifi


          "Men are like bluetooth; he is connected to you when you are nearby, but searches for other devices when you are away. women are like Wi-Fi; she sees all available devices but connects to the strongest one "

             Melihat gambar ini dan perumpamaan  buat pertama kali aku tersenyum... hmm.. mungkin agak terlambat aku melihatnya... pasti anda semua telah terpandang gambar ni di wall facebook masing-masing... hmmm almaklumlah Puteri umi halimah telah meng'deactivate'kan facebook dan semakin jarang berjalan-jalan di ruang maya...

              Berbalik pada topik asal, mengenai perumpamaan ini.. hmmm.. modenisasi pemikiran kita ya... semakin samar-samar cara-cara yang diajar pada kita dalam mencari perhubungan. Wanita diumpamakan wireless yang akan connect pada mana-mana devices..  hmmm????  terlintas di hati, kini dalam mencari pasangan ada yang sekadar bersuka-suka bukan untuk menuju ke alam pernikahan. Orang lain ada boyfriend, dia pun nak juga. Ada pula yang mencari seperti mencari pakaian tercantik di pasaran.. hmm... bukan mempersoalkan kesahihan perumpaan kita yang baru ini... sekadar berfikir dan memberi cetusan idea sebenarnya...

              Bukankah dalam islam telah digariskan kepada kita dalam soal mencari pasangan.

Wahai si bluetooth dalam islam telah menyatakan, carilah pasanganmu dengan;

Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda :

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا ، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ 
 
Maksudnya : “Wanita itu dinikahi kerana empat perkara; [pertama] kerana hartanya, (kedua) keturunannya, (ketiga) kecantikannya, dan (keempat) agamanya. Maka, carilah yang baik agamanya, jika tidak maka kamu akan tersungkur fakir.” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim )

                dan wahai si wireless panduan untukmu pula dinyatakan;

Sebagaimana satu riwayat yang menyatakan seorang lelaki datang kepada Imam Hassan al Basri dan berkata kepada beliau :

“Sesungguhnya saya memiliki seorang puteri yang saya cintai dan banyak orang ingin melamarnya, maka apakah pandanganmu kepadaku wahai Hassan al Basri ?”

“Nikahkanlah dia dengan lelaki yang takut kepada ALLAH kerana jika dia menyintai anakmu maka dia akan memuliakannya dan jika dia tidak menyukainya maka dia tidak akan menzaliminya”. Hassan menjawab penuh keyakinan.

dan wahai pencari-pencari cinta yang "halalan toiyiban" jangan bergundah gulana,

Firman ALLAH SWT :

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ

Maksudnya : “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” ( Surah an Nur ayat 26 )
 
 waallahualam.

Puteri umi halimah yang sedih :(



            Hari ni, Puteri umi halimah sedih.... tertanya-tanya sendiri... bersalahkah aku? mana silapnya aku? mengapa kau tidak sudi maafkan aku teman sedangkan ucapan maaf itu telah aku lafazkan berkali-kali? Aduhai...  memikirkan itu, hati Puteri umi halimah seakan menangis pilu. Dia berfikir lagi, mungkin cara tegurannya salah, terlalu menyakitkan hati... "lalu hati puteri umi halimah menjawab ; bukankah kau menegur kerana ingin mengubah sikap keanak-anakkannya? sikapnya yang suka lepas cakap tanpa berfikir sehingga kadang-kadang ia tampak bodoh... menjadi lelucon teman-teman... " hm... aduiii.. Puteri umi halimah bingung? bisikan syaitan kah itu? otak berfikir lagi... "jangan salahkan orang lain mungkin itu salahku.."

              Mungkin berdiam itu lebih baik kini... ketegasan Puteri umi halimah mungkin menyakiti hati sang teman yang tersalah sangka... tidak pernah berniat memalukan... cuma mahu kamu berubah teman... Lidah ini akan membawa kita ke neraka jika kita tidak bijak menjaganya... berfikirlah sebelum berkata-kata. Tampaklah bijak sebagai srikandi muslimah.. hmm... hati puteri halimah sedih lagi... tapi bukankah ini tanda Allah menyayangi bila kita teruji. 

            FirmanNya yang bermaksud: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Al-Ankabut: 2-3)

                Aduhai teman.. bukankah ukhuwah ini ukhuwah fillah... maafkanlah aku.... hati Puteri umi halimah menangis lagi. lalu dipujuk lagi dengan sabda Rasulullah SAW

 “Setiap manusia pernah melakukan kesalahan, dan sebaik-baik pelaku kesalahan itu adalah orang yang segera bertaubat kepada Allah SWT”.
  
             Telah aku berusaha mencari kemaafanmu. namun aku tahu teman memberi kemaafan itu sukar. Aku cuma mahu kau tahu, aku cuma mahu menjadi teman baik mu yang mengingatkan.. bukan memujimu agar kau terleka, kadangkala aku menempelek mu dengan kata-kataku yang pendek. Hati ni sedih bila kau tersalah sangka. Terluka bila engkau melukai... terluka bila kau mengatakan garangnya aku bak singa di hutan belantara.. sedangkan kala aku berkata-kata denganmu bibirku sentiasa tertawa dan tersenyum... aduhai teman... andainya kau mengerti... tapi aku yakin Allah itu pemilik hati... moga terbuka hatimu memaafkan aku.... dan aku tahu memafkan itu sukar tapi indah...

           Allah swt berfirman: “…Maka barangsiapa yang memaafkan dan berbuat baik, maka pahalanya atas tanggungan Allah.” (Q.S.Asy-Syura : 40). Dari Uqbah bin Amir, dia berkata: “Rasulullah SAW bersabda, “wahai Uqbah, bagaimana jika kuberitahukan kepadamu tentang akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling utama? Hendaklah engkau menyambung hubungan persaudaraan dengan orang yang memutuskan hubungan denganmu, hendaklah engkau memberi orang yang tidak mau memberimu dan maafkanlah orang yang telah menzalimimu.” (HR.Ahmad, Al-Hakim dan Al-Baghawy).



p/s :  untuk teman-temanku, maaf Puteri umi halimah dilanda kesibukan.. puteri umi halimah juga tahu kalian turut sibuk... namun puteri umi halimah mohon untuk berehat sebentar.. mungkin langkah puteri akan terbelakang... maafkan puteri umi halimah yaa....

dan untukmu teman.. terimalah...

Indahnya suatu persahabatan itu apabila ia wujud kerana Dia. Indahnya bila cinta yang ada kerana Dia. Indahnya kasih sayang yang wujud kerana Dia. Indahnya bila segalanya disandarkan hanya kerana Dia. Indahnya bila segala perbezaan disatukan kerana matlamat yang satu, iaitu menggapai redha-Nya.

Tapi indahnya ukhwah itu tak cukup sekadar di mulut , Tak terlestari sekadar pada baris-baris ayat sahaja dan dalam satu-satu hubungan itu pastinya ada ujian. Maka, timbullah episod-episod terasa hati, tak puas hati, bersedih hati, makan hati, sakit hati akan menjengah hidup kita dan pastinya semua ini mampu menggugat cinta yang dah terbinayang lahirnya semua dari hati

Apa juga permasalahannya, semuanya dari hati. Kita semua berbeza. Maka berlapang dadalah. Jangan biarkan penyakit-penyakit hati meraja dalam diri. Sebab pasti, kita yang akan rugi.

Monday, April 2, 2012

Fasa perubahan

              
gambar ini hiasan semata-mata


                       Pernah tak anda jumpa kawan lama... dan dia kata anda tidak berubah? Hmmm... persoalannya benarkah anda tidak berubah?????


               Lalu aku selami diri ini.... umur yang sudah berpangkalkan 2 itu sememangnya telah membuat aku berubah... aku telah berubah sebenarnya... sama seperti langit yang telah berubah... sama seperti pantai yang telah berubah... Kalau di kaji pada 30 trilion sel yang membentuk tubuhku ini, pasti banyak perubahannya... sel selaput perutku telah bertukar setiap 5 hari, sel hati dan limpa telah bertukar setiap 42 hari, sel kulit bertukar setiap 30 hari manakala sel rangka bertukar setiap 90 hari... Pada penghujung setiap tahun sel ku telah berubah sebanyak 98%.... apa yang penting sisa umur ku juga telah berubah. semakin berkurangan... bukankah terang dan nyata kematian itu pasti... tidak akan cepat atau lambat walau sesaat pun... 

"Dimana saja kamu berada, kematian akan mendapatkanmu, kendatipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh." 
                    
                 

Sunday, April 1, 2012

Kemana langkah ku hari ini?

           Kemana langkah ku hari ini? beberapa minggu ini, aku sering berfikir tentang persoalan ini? ke mana langkah ku hari ini? ke mana ia akan membawa ku? Adakah langkah ku hari ini berlari menuju kepada mu ya Allah... atau langkah ku ini menjauh dari Mu? Lalu aku teringat pada pesan umi, Bila kamu melangkah ke luar dari bilik hostel tu, langkah dengan kanan dulu, bermohonlah pada Allah, langkahmu hari ini disulami keberkatan dan dijauhi dari kemungkaran.... aduh rindu pada umi..  :(



video
                           hehehehe, video ini aku rakam tatkala otak ini berfikir... kemana langkah kakiku,
                           berapa banyak langkah yang aku ambil tiap hari? dan seberapa banyak langkah
                           yang aku ambil mendekati mu ya Allah???




P/S : mari baca kat bawah.... Petikan hadis Qudsi, kitab Imam Al-Ghazali: Al-Mawa'iz Fil Hadis Al-Qudsiah)



           " Wahai orang yang beriman, kenapa kamu  mengatakan apa yang sendiri tidak amalkan? Berapa banyak kamu mengatakan sesuatu sedangkan kamu tidak mengerjakannya.

Berapa banyak kamu menegah orang lain apa yang kamu sendiri melakukanya?

Berapa banyak kamu menyuruh orang lain sedangkan kamu tidak mengamalkannya?

Berapa banyak kamu mengumpulkan apa-apa yang kamu tidak makan?

Berapa banyak taubat yang ditangguhkan dari sehari ke sehari, kemudian dari setahun ke    setahun kemudian untuk apa kamu menunggu?

Adakah kamu telah selamat daripada mati?

Adakah kamu telah terlepas daripada neraka dan telah terjaminkah keselamatan dengan mendapat syurga?

Adakah antara kamu dan Tuhan terjamin rahmat?

Nikmat-nikmat telah menjadikan kamu tidak tentu arah.

Kebaikan telah merosakkan kamu.

Panjang angan-anganmu terhadap dunia telah menipu mu.

Janganlah menuntut kesihatan dan kesejahteraan sekiranya kamu akan tertipu lagi dengannya.

Hari-hari kehidupan mu itu telah ditentukan dan nafas-nafas kamu dihitung. Utamakanlah bagi dirimu untuk barang yang kekal bagi mu di akhirat.

Wahai anak Adam, sesungguhnya kamu mara bersama amalanmu.

Setiap hari umurmu semakin berkurangan semenjak engkau dilahirkan, maka bertambah hampirlah kamu kepada kubur sehingga kamu masuk ke dalamnya.

Wahai anak Adam, perumpamaan kehidupan kamu di dunia ialah ibarat lalat dimana setiap kali ia bertemu madu ia akan lalai seolah-olah ia akan kekal padanya. Begitulah engkau. Demikianlah di dunia ini, jangan menjadi seperti kayu api yang membakar dirinya dengan api untuk orang lain "


         

Langkahku di bawah ke asrama damai

            Tidak tahu macam mana mau memulakan... so mula je lah ya... ngeeeeeeeeeeeee :D... semalam kaki ini melangkah ke Asrama Damai... Program yang aku tunggu-tunggu dan alhamdulillah segala lancar, walaupun hujan menyebabkan jadual yang aku rancang bersama Ajk program menjadi tunggang langgang.... Alhamdullillah kalian yang terbaik.... sangat flexible.. dan sebagai ketua projek kali ini... aku amat bersyukur... kalian memberikan kerjasama dan sokongan padu. Syukran jazilan.. syukur ya Allah....

            Semalam segalanya pasti terlakar dalam memori... walaupun aku tak sempat snap walau satu gambar kenangan bersama anak-anak asrama damai dek kerana kesibukan menjalankan tugas... kenangan itu akan tersimpan di hati.

             Masih terngiang suara awin... si kecil yang memegang tanganku tatkala aku sibuk berkemas pulang... katanya, :"Kenapa akak nak balik? tak boleh ke tinggal kat sini je?" bila aku menjawab aku kena pulang ke rumah kerana Asrama Damai itu bukan rumahku... awin bertanya lagi "pastu Ahad bila lagi akak akan datang?" kali ini aku diam... tidak menjawab... soalannya terasa lebih sukar berbanding soalan peperiksaan formatif yang baru aku lalui.. jujur aku tiada jawapan... aku lansung tidak terfikir untuk kembali ke situ sebenarnya... bahkan tadi... bila badan terasa penat, aku berkata pada diri sendiri, sabarlah wahai hati, kejap lagi program selesai... aku boleh balik dan berehat sepuasnya........... Astagfirullah... alpanya aku... terlupa aku pada tujuan asal.... "maafkan akak ya Awin.." hanya itu yang bergema di hatiku kala aku cubit pipi comel si kecil itu.... 

            Dengan hati yang dipenuhi rasa bersalah, aku teruskan berkemas... menunggu bas yang bakal menjemput kami semua. memandangkan bas terlewat... kami duduk beramai-ramai... anak-anak asrama damai datang kepada kami. Bersembang dan bermanja... malah ada yang menitiskan air mata.. ukhuwah yang tercipta dalam masa tidak sampai sehari itu berkesan di hati... malah tidak aku sangka... seorang akhwan ku menitis air matanya kala berpisah dengan si kecil ayie.... alah-alah drama korea juga adegan itu... kala ayie yang masih kecil di ambil  oleh kakak-kakaknya di asrama damai itu, ayie menangis memangil "abang................." sayu suara itu.... menitis air mata seorang lelaki... aduhai penyayang rupanya akhwan ku yang nampak garang ini... so dont judge a book by is cover.... ngeeeeeeee:p

              
              Akhirnya bas kami datang setelah sejam menunggu... detik perpisahan akhirnya memecahkan benteng air mata yang aku tahan... kala makcik di asrama damai itu memeluk aku sambil berkata "anak datang lagi ya"... aduhai....... dapatkah aku kembali lagi... insyaallah aku pujuk hati... selamat tinggal warga Asrama Damai... syukur ya Allah.... Engkau bawah langkahku ke Asrama Damai ini...

Ini dia gambar yang diambil dari facebook Pana Rahmat (teman sekelas yang comel..ngeee tima kasih cik pana kerana ambik gambar kita hari tu}.... barisan peserta projek amal Asrama Damai

ada juga rupanya gambar yang sempat aku snap... tapi seorang je lah.. bersama mural yang dilukis teman-teman seperjuangan


p/s : bersyukurlah pada apa yang kita perolehi hari ini. di luar sana ada yang kurang bernasib baik berbanding kita... syukran ya Allah...


 "Dan hendaklah  kamu beribadat  kepada Allah dan    janganlah kamu  sekutukan Dia  dengan sesuatu  apa jua dan  hendaklah kamu  berbuat baik  kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri" surah An-nissa;36



              

Wednesday, March 21, 2012

Racun

              Racun... sebagai budak farmasi, aku belajar tentang racun, tentang Akta Racun 1952, cara-cara nak mengelola racun... isnin lalu juga, aku dan kawan-kawan baru je buar satu ubat yang menggunakan racun... ephedrine nasal drop... emmm simple jer nak buat ubat ni... tapi aku bukan nak cerita pasal tu sebenarnya............ ngeeeeeee........
          
             Sebenarnya aku nak cakap tentang racun yang meracuni hati. secara fisiologinya kita tahu... hati tu tempat utama untuk mensintesiskan racun yang masuk dalam badan... tapi bukan soal tu juga yang aku nak cakap.. heheh (sengih lagi)... aku nak cakap soal racun yang buat hati kita semua ni sakit. Serius buat masa ni, hati ni rasa sakit (hmmm sedih sobs sobs)... ok cerita pasal racun.. ada banyak jenis racun hati

           Racun yang pertama ialah.. KUAT TIDUR alias TERLEBIH TIDUR... bila kita kuat tidur, potensi untuk hati menjadi keras dan mati sangat tinggi.. yelah asyik tidur jer... bila masa nak buat amalan menghidupkan hati kan???

           Racun yang kedua pula ialah PANDANGAN MATA YANG TAK TERJAGA... mata itu jendela hati yang paling dekat. Apa yang kita lihat biasanya akan beri kesan pada hati. biasanya bila mata suka, hati pun suka. Bila pandangan mata kita tidak dijaga.. mulalah syaitan melancarkan modus operandinya...... ubat profilaksis (maksudnya ubat pencegahan la...) untuk penyakit yang disebabkan ini ialah tundukkan lah pandangan... hehehehe

            Banyak lagi racun hati sebenarnya. yang pasti bila kita lalai dan berdosa akan satu tompok hitam pada hati kita. dan seperti biasa ubatnya adalah taubat... Allah itu maha pengampun

          oklah kat sini nak selitkan hadis-hadis yang sangat sesuai merawat penyakit hati yang dirosakkan racun-racun ni... mari kita mulakan rawatan:

Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.‘” (HR. Bukhori)

Dan dari Wabishah bin Ma’bad rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku datang kepada Rasulullah , beliau bersabda:  “Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku berkata,” Ya.” Beliau bersabda, “Bertanyalah kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, sedangkan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus membenarkanmu.” (Hadits hasan yang kami riwayatkan dari Musnad Imam Ahmad bin Hambal dan Musnad Imam Ad-Darimi dengan sanad hasan)
Dari Abu Najih ’Irbadh bin Sariyah rodhiallohu ‘anhu dia berkata: “Rasulullah  pernah menasihati kami dengan nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan air mata. Kami bertanya, “Wahai Rasulullah saw, seperti ini adalah nasihat perpisahan, karena itu berilah kami nasihat”. Beliau saw bersabda, “Aku wasiatkan kepada kalian untuk tetap menjaga ketakwaan kepada Alloh ‘azza wa jalla, tunduk taat (kepada pemimpin) meskipun kalian dipimpin oleh seorang budak Habsyi. Karena orang-orang yang hidup sesudahku akan melihat berbagai perselisihan, hendaklah kalian berpegang teguh kepada sunnah Khulafaur Rasyidin yang diberi petunjuk (Alloh). Peganglah kuat-kuat sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah ajaran-ajaran yang baru (dalam agama) karena semua bid’ah adalah sesat.” (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi, ia berkata, “Hadits ini hasan shahih”)



         

        

          

             
            
               
             

Sunday, March 18, 2012

bulatan gembira yang gembira!!!

               Sudah lama bulatan gembira yang aku sayangi tidak membulat... apa yang berlaku cuma kami yang terkulat-kulat... Jadi petang yang indah dan mendung tadi... tertulis sudah bulatan gembira kami mebulat sekali lagi... rindu.. sangat rindu pada keluarga ainul mardiah ku ini (usrah kitaorang dipanggil Ainul Mardiah)... pertemuan ini dirancang setelah minggu yang menjenuhkan dan menyesakkan nafas kami lalui.. (phew.... bila memikirkan terasa ingin menangis lagi).

              Bulatan gembira kami terbentuk dibawa pokok berbumbungkan langit, berlantaikan rumput menghijau.... tarbiyah dari tadabur alam... itu konsep pertemuan hari ini. almaklumlah... hari-hari terperuk dalam bangunan, ke kelas, ke asrama dan ke kelas.... Di awal pertemuan, panggilan telefon dibuat buat murabbi yang disayangi... dia jauh di tempat orang.. namun suaranya begitu dekat... mungkin kerana "sekeluarga"(usrah itukan keluarga...)

              Macam-macam di kongsikan bersama... lalu aku bertanya pada tiap akhwatku.... pada alam ini apa yang paling disukai... sorang kata pantai... kerana PANTAI membawa ketenangan. Kemudian seorang lagi kata ANGIN, angin juga menenangkan... tapi katanya angin malam tak elok untuk kesihatan (hmmm.. comelnya adek ini... sempat mengingatkan lagi tentang kesihatan), kemudian seorang lagi berkata, LANGIT.. kerana langit terbentang luas membuat dirinya rasa kerdil, langit yang hampir hujan paling disukainya, sejuk dan menyamankan katanya, dan seorang lagi kata POKOK, pokok itu hijau dan tenang... lagi pula itukan warna kegemaran Rasulullah SAW. kemudian akhwat ku yang seorang lagi berkata HUJAN, kerana hujan itu rahmat dari Allah... bila sampai giliran aku, aku kata BINTANG, kerana bintang itu cantik. Kemudian bila aku fikir-fikirkan dan timbangkan... walaupun semuanya berbeza kesukaan, tapi hakikatnya sama kami menyukai ciptaan Allah.. dan kami sendiri adalah ciptaan Allah... subahanallah... tidak perlu beralasan mencari kurangnya tarbiyah pada diri.... jika kita lihat pada semua yang ada disekeliling kita... itu adalah ciptaan Ilahi... bersyukurlah..... subahanallah maha suci Allah.

                  Sembang kami berterusan lagi, disulami gurau senda tarbiyah terselit pada tiap kata. kata akhwatku.. cik H... stressnya beransur pulih kini... ternyata bulatan gembira adalah ubat yang lebih baik berbanding ubat antistress di pasaran ya... Ngeeeeeeeee.... terima kasih bulatan gembira.. ternyata bulatan gembira ini adalah bulatan yang gembira...


Add caption






            

Saturday, March 17, 2012

Kembali lagi

            Salam.... lama menyepi dari alam maya.... blog ini juga sepi sesepinya... almaklumlah blog baru yang kurang mendapat perhatian walau dari tuan punya blog sendiri... hehehehe.... bukan apa... terasa tidak tahu apa yang perlu diperbicarakan... dikongsikan agar teman-teman sudi  singggah cuci-cuci mata di sini.

           hmm.... tapi akhir-akhir ini stress sedikit... almaklumlah peperiksaan baru berakhir dan keputusannya belum sampai ke tangan. tapi feedback lecturer sudah cukup untuk buat air mata berlinangan. hmmmm... dugaan... mengeluh lagi!!!! Astagfirullah... lalai... mengapa agaknya aku mengstresskan diri dalam menjalankan tugas sendiri, hilang uda keinginan dan semangat berkobar-kobar untuk 4.00 itu???? (pegang kepala sambil memujuk hati)

           Tadi dalam aku berjalan-jalan di alam maya, seorang teman berkata, mengapa perlu stress, Rasulullah adalah manusia yang paling teruji dalam menjalankan tugasnya.. !!! Dakwah... tapi Rasulullah tidak stress.... hmmm.... (lalu hati aku sayu, maafkan aku kekasih Allah, aku hidup dalam limpahan kemewahan dan kesenangan, sedangkan engkau berdakwah dalam penuh kepayahan hidup, namun tiada engkau mengeluh... aduhai.... menangis lagi...)

          Hmm.. pening???? apa sebenarnya yang puteri umi halimah ini cuba sampaikan? hehehehe bukan biasanya berbunga-bunga bahasanya? tapi hari ni santai? mungkin ingin beranjak sedikit... jadi lebih relaks... akhir-akhir ini teman-teman selalu berkata, wajah ini selalu serius.... mudah marah... hmmm..... bukan itu sebenarnya.... wajah ini serius kerana tidak ingin aku pamerkan wajah manis di hadapan lelaki ajnabi... mungkin kadang senyuman seakan sukar terlahir... tapi... emmm mungkin aku tidak senyum kerana aku tidak mahu... benar senyum itu sedekah... tapi kalau terlebih senyum takut-takut panahan syaitan pula yang mengena. (jadi sahabat-sahabat ku, hati-hati dalam senyuman anda). hm... yang kedua, ternganga sebentar (buruk benar rupanya... ) bila hadek kat kelas kata, akak ni suka marah-marah... hmm.... sedih (nampaknya aku membuat hati orang terluka, ana minta maaf ya.....) sebenarnya bukan marah, tapi sengaja begitu (suatu ketika dahulu.. hehehe.. ada seorang mamat yang mengatakan jatuh cinta pada suara saya, katanya saya bercakap dengan penuh manja.. astagfirullahulazzim... bijak sungguh syaitan itu..) maka mulalah saya menjadi seorang yang serius bila berkata-kata. TAPI satu penyumbang utama yang saya rasa paling tepat ialah... kini saya WANITA dewasa... kurang uda gedik2 n sifat manja yang saya sendiri kurang fahami itu... jadi minta maaf wat adek-adek sayang kerana membuatkan anda terasa hati.


              Adess pening lagi... kenapa lain yang ingin dikatakan... lain yang disampaikan... hmmm.... (geleng kepala lagi)

              Hmm... kembali kepada ke alam sedar... ngeeeeeeeeeee.... sebenarnya sekadar ingin mengatakan... diri ini akan kembali berblog.... menulis apa saja yang ingin dikongsi. itu saja sebenarnya... hehehe tapi panjang lebar plak merepek sambil makan kerepek kan.... tapi sebenarnya bukan ingi merepek hanya ingin berkongsi... bukankah dalam firman Allah;

“Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Nahl, ayat 125).


            waallahualam. yeay!!!!!

Friday, January 13, 2012

Doa malaikat buat kita

               Tiap hari kita panjatkan doa pada yang esa dan berharap agar dimakbulkan doa itu.... tahukah kita terdapat golongan yang didoakan malaikat, antaranya;

 

 

1. Orang yang tidur dalam ke adaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."


2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."


5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.
"Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?"
Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...' "

10. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

indahnya ukhuwah kita

          Ketika entri ini aku tulis, air mata ku mengalir, air mata kesyukuran.... Syukur ya Allah... kau kirimkan aku sahabat yang menarik aku untuk berlari ke arah mu... sesungguhnya benarlah persahabatan yang terbina kerana perjuangan agamaMu terlalu manis... Sesuai  dengan Hadis Persahabatan: Tukang Besi dan Penjual Minyak Wangi;


"Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud)


             Akhwat2 ku kini umpama penjual minyak wangi itu... tanpa aku cari mereka... Kau temukan perjalanan kami ya Allah... Subahanallah.. besar nikmat mu ini....

           Dalam kelelahan aku melawan arus kehidupan... rupanya takdir yang terulis untukku  indah... padahal pada suatu ketika, terasa dunia ku kelam... kini hadir dai'yah2 yang misi hidupnya jihad, mengenggam erat tanganku.... ketahuilah sahabat aku menyayangi kalian, kerana solatku dalam saf bersama kalian membuat hatiku semakin kuat...dan semakin kuat lagi apabila kalian hadiahkan pelukan kala usai solat antara kita.. kala kalian mengusap air mata ku dengan wajah kerisauan..... aku tersenyum, hatiku menjerit sebenarnya.. air mata ini kerana aku bersyukur, kalian wujud dalam diari hidupku... maka ingin aku katakan lagi, aku menyayangi kalian.. Aku tahu kasih sayang itu  perlu diungkapkan, selaras riwayat Abu Daud yang berbunyi;

“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” 


             dan teman... perjalanan yang bakal kita tempuh masih panjang.. dan mungkin ada diantara kita yang jalannya uda bersimpang... namun... ingatlah persahabatan kita... walau usianya muda.. tapi rasa yang tersimpan di dada terasa amat dalam.. tiada kata yang mampu mengungkapnya.. andai tersalah dan tersilap... maafkanlah.... dan terima kasih kerana sudi menjadi cermin ku..



"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud) 


Benarkah itu cinta

          Cinta... apa yang anak muda kita definasikan sebagai kasih sayang antara lelaki dan perempuan..... Kini kadang anak hingusan di bangku sekolah juga sudah bisa medabik dada mengatakan cintanya pada gadis pilihan....  teruja bila kasih yang di lemparkan terbalas... maka bermula episod kasih yang menakutkan.... syukur jika ia berada dalam lingkungan syariat.. masih mampu menahan gelodak "darah muda" alias bisikan syaitan..... tapi bukankah syaitan itu mahkluk Allah yang bijak... Janjinya dalam surah An-nisa 118 yang bermksud;


       "yang dilaknati Allah, dan (setan) itu mengatakan, "Aku pasti akan mengambil bagian tertentu dari hambamu-hamba MU"...


           Jika tidak dapat dia menyesatkan manusia pada sebesar2 benda akan disesatkannya daripada benda2 remeh temeh... tanpa kita sedari cinta suci yang kita pelihara.. kadang-kadang membuat kita leka.... rasa kasih kadang membuat kita terlupa pada cinta yang lebih hakiki dan berhak.... lagi menakutkan bila terpujuk akhirnya hati kita pada dosa yang semakin besar, dari zina mata kita melangkah ke zina yang lebih besar... aduhai... anak muda.. generasi yang bakal meneraju negara......


         Aduhai... keluhan ini lebih kepada diri ini.. kerana aku juga anak muda yang berperang dengan perasaan.... soalan demi demi soalan.... "Benarkah itu cinta.. Kalau kita semakin keji dan hina? Benarkah itu cinta, kalau kita semakin bodoh dan lupa kemuliaan diri? Benarkah itu cinta, kalau kehidupan kita hilang pedoman lalu terdampar dipantai maksiat?"