Sunday, November 27, 2011

Hilangnya MIss Pinky

           Miss Pinky.. hadiah harijadiku... sungguh Miss Pinky memberi erti.. tanda kasih sayang seorang insan kepadaku.. mungkin sebab itu aku amat sayang Miss Pinky.... Tapi satu hari Miss Pinky hilang.... Berdebar jantungku.. mana Miss Pinky??? aku letakkan ia disini? tapi kemana ia pergi... Aduhai Miss Pinky hilang rupanya.. air mata yang hendak menitis ku tahan... Miss Pinky jodoh kita tidak panjang rupanya... telah aku berusaha menjejaki mu.. namun tiada ketemu...
     
          Saat-saat aku kehilangan Miss Pinky, aku muhasabah diri... aku fikirkan segalanya. airmataku yang mengalir akhirnya terpujuk jua dengan ayat-ayat cinta dari Rasulullah SAW untuk umatnya... 

Sabda baginda:  “Tak seorang muslim pun yang ditimpa  gangguan semisal tusukan duri atau yang lebih berat daripadanya, melainkan dengan ujian itu Allah menghapuskan perbuatan buruknya serta menggugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya.” (HR Bukhari dan Muslim).

         Jadi mungkin kehilangan Miss Pinky itu ada hikmahnya... Bukankah Allah SWT berfirman;

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (Asy Syura : 30). 

        Lagipun dalam firmannya yang lain, Allah SWT bersabda;

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155)

        Memahami semua ini... perlahan-lahan aku lap air mata di pipi.. Redha akan hilangnya Miss Pinky...

 
Hari ini aku mungkin sedih... Tapi tidak mengapa.... kerna kesedihan ku hari ini membuatkan aku seorang yang lebih bersyukur dan menghargai apa yang aku miliki kini... Ya Rabbi.. Jika engkau mengujiku.. Kuatkanlah aku.. Sesungguhnya tanpaMU aku lemah.. Ya Allah engkaulah yang maha penyayang..

No comments:

Post a Comment