Sunday, May 6, 2012

Bila Izrail datang menjemput..

                ZZZZ... ZZZZ vibrate hpku membuat aku terjaga dari lena... Astagfirullah aku tertidur memeluk buku... aduhai study dalam alam mimpi rupanya aku... aku capai hp, new message... dari kak siti... hm... aku buka cepat-cepat mesej itu, katanya adik kepada kakak iparku baru saja "pergi" buat selamanya... terdiam aku sebentar.... Innalillahwaiinahirajiun.... telah dijemput pergi seorang lagi insan dari muka bumi Allah ini.... Masih muda remaja.... cepat-cepat aku dail nombor kakak iparku, "ya kak" (panggilan itu untukku, kakak iparku ini jauh lebih muda) itu ayatnya yang pertama... dalam sendu.... air mataku mengalir mendengar suaranya yang terputus-putus dalam tangisan.. Aduhai aku istigfar dalam hati... sungguh mati itu janji yang pasti... tidak terlewat atau awal seminit pun... bila saatnya malaikat Izrail pasti akan datang pada kita.... aku seka air mata.... Al fatihah buat dia yang telah pergi... dan bagi kita yang masih hidup kini.... bersedialah, PASTI!!!! malaikat Izrail akan datang menjemput kita....

p/s : dermakan alfatihah buat jun-jun... moga kau aman disana.

Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. (Al imran; 145)




kita pasti akan ke sini nanti... bersedialah....

disini beberapa doa yang patut kita amalkan;

1. Doa agar diwafatkan di atas Islam, 

-  Doa Nabi Yusuf 'alaihis salam:
تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
Wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang shaleh.” (QS. Yuusuf: 101)

 

-  Doa tukang sihir Fir’an yang telah bertaubat,
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ
Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami dalam keadaan berserah diri (kepada-Mu).” (QS. Al-A’raaf: 126)

2. Doa diteguhkan di atas hidayah,
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)." (QS. Ali Imran: 8)

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ

Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu." (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

3. Doa agar diselamatkan dari godaan setan saat mengalami sakaratul maut. 

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَرَمِ وَالتَّرَدِّي وَالْهَدْمِ وَالْغَمِّ وَالْحَرِيقِ وَالْغَرَقِ وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ يَتَخَبَّطَنِي الشَّيْطَانُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَأَنْ أُقْتَلَ فِي سَبِيلِكَ مُدْبِرًا وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أَمُوتَ لَدِيغًا
“Ya Allah, sunguh aku berlindung kepada-Mu dari pikun, terjatuh dari ketinggian,  keruntuhan bangunan, kedukaan, kebakaran, dan tenggelam. Aku berlindung kepada-Mu dari penyesatan setan saat kematian, terbunuh dalam kondisi murtad dan aku berlindung kepada-Mu dari mati karena tersengat binatang berbisa.” (HR. Al-Nasai dan Abu Dawud. Hadits ini dishahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam Shahih Al-Jami’: no. 1282)

No comments:

Post a Comment