Monday, September 12, 2011

Hijabku

Hijab? Jilbab? Tudung? sinonim perkataan-perkataan ini dengan kita sejak kecil lagi. Di bangku sekolah dulu, diwajibkan kita oleh pihak sekolah memakai tudung.. mungkin untuk mendidik kita menjaga anugerah Allah yang diberikan kepada kita. Perhiasan yang akan kita persembahkan hanya buat tatapan sang suami bila tiba saatnya.

 Tapi akhir-akhir ini, aku merasakan tudung itu seolah menjadi fesyen... kadang ingin aku bertanya namun ku simpan dalam hati persoalan itu.. dan aku tanyakan pada diri sendiri dengan meletakkan diri pada keadaan kita sekarang....anak-anak gadis yang suka menFASHIONISTAkan diri...

"Mengapa kamu bertudung?"
mmm..mmm.... lama aku berfikir.. cuba selami hatiku, kemudian ia menjawab untuk menutup auratku...
( atau mungkin sebab mak suruh, perlahan jer tutur kata yang ini... ataupun.... sebab wajib pakai kat sekolah/ kat kolej?) <------ moga bukan ini jawapan yang hati kita beri....

kemudian aku tanya lagi "Mengapa kamu menutup auratmu"
jawab hatiku "kerana aku takutkan kemungkaran ALLAH" yakin jawapan kali ini...

namun belum jua aku berpuas hati
aku bertanya lagi, "Cukupkah hanya sekadar bertudung"
di sini hatiku terhenti sebentar... "mm... tak.. tapi...."

 Astagfirullah... baru aku tersedar.. ada celahnya di situ, ada sesuatu yang kita abaikan... terlupa pada apa yang Allah perintahkan pada kita dalam menjaga ANUGERAHNYA. Ya Allah ampunkan kami... kami khilaf.

Maka kembalilah pada Alquran dan sunnahnya, dihadiahkan Allah pada kita kalamnya yang memberi panduan untuk segala perkara dari sekecil - kecil hingga yang sebesar-besarnya.




Gambar-gambar ini sekadar renungan
                                     Moga terdidik di hati-hati kita agar memilih jalan kebenaran
                                                                

                                                                Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

                                                   Terjaga kah Aurat kita kalau begini?

Firman Allah S.W.T yang bermaksud;

         Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, " Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka". Yang demikian itu agar mereka lebih mudah dikenali, sehingga mereka tidak diganggu.Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (Surah Al-ahzab; ayat 59)


* jilbab menurut Tafsir Alquran Darul Iman ialah sejenis baju kurung yang lapang yang dapat menutup kepala, waja dan dada.



                                                         tahukah kamu apa hukumnya ini?
Rasulullah s.a.w bersabda:
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”
-hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

 
 bukankah begini juga kelihatan cantik?








dan kalau mampu, yang ini lagi cantik


No comments:

Post a Comment