Wednesday, September 7, 2011

Janjiku - masih tentang cemburu

Cemburu biasanya dikatakan sebagai perasaan yang negatif.
tetapi aku terbaca dalam satu blog yang mengatakan tentang pepetah arab yang bunyinya; CEMBURU ITU ADALAH CINTA
bibirku mengukir senyum, "Nah! hakikatnya ia mengenai cinta! dan islam itu adalah agama yang penuh dengan cinta dan kasih sayang.. namun bijakkanlah diri anda mendefinasikan cinta itu. Kerana cinta punya makna yang luas.. maka aku petik puisi ini dari blog yang aku lupa siapa pemiliknya, sudah lama sebenarnya.. (Sori ya akhwan dan terima kasih atas puisi ini)

katanya;

Tiap orang bebas memaknai cinta karena cinta itu sendiri bebas. Sampai saat ini belum ada yg menghak PATEN-kan makna cinta. So…Dg sendirinya ane juga berhak mencoba untuk melahirkan sebuah definisi tentang cinta (yassalaaam..hehe..).
Tp sayang seribu sayang aku tak sanggup mengungkapkannya dengan kata, terlalu berat, terlalu agung, terlalu indah.
Ketika Nabi Muhammad saw rela menderita demi membawa umat manusia pada cahaya. Itulah CINTA menurutku, tapi apakah kata yang tepat untuk itu, PENGORBANANkah???
Ketika Allah dengan setianya selalu menunggu kita untuk bercumbu dengannya di pertiga malam, selalu, setiap hari, padahal kita selalu mengabaikannya. Itulah CINTA menurutku, tapi aku tak tahu apa kata yang tepat untuk itu. keSETIAankah???
Ketika Allah selalu bersedia menerima kita kembali, mendengar kesah kita, mengabulkan pinta kita padahal berjuta pengkhianatan telah, sedang, dan selalu akan kita lakukan. Itulah CINTA menurutku, tapi aku tak tahu kata yang tepat untuk itu. keSEDIAankah???
Ketika Nabi Muhammad sahalallahu alayhi wasallam pada akhir hayatnya berkata “ummati, ummati, ummati”. Itulah CINTA menurutku, tapi aku tak tahu apa kata yang tepat untuk itu, sungguh aku tak tahu….!
ketika ibu ku mengandung ku selama 9 bulan,dengan menahan sakit yang amat sangat,tanpa sekalipun mengeluh.keSABARan kah?…
dan Ketika aku akan lahir ke dunia,ibuku bersedia menyerahkan hidupnya demi kehidupanku.aku sungguh tidak bisa menggambarkan kata cinta itu. . .
ketika ibu ku dalam keadaan yang lapar,menemui ada makanan dirumah,sedangkan aku juga merasa lapar,tetapi beliau berkata,”makanlah nak,ibu masih kenyang”.sungguh aku bingung,tidak ada kata yang tepat untuk menggambarkan cinta itu . . .
ketika ayah ku bekerja membanting tulang pagi malam,tanpa mengenal lelah,guna menafkahi aku dan ibuku.Itulah CINTA menurutku meski sampai kini aku tak tahu apa…..


Berbalik tentang cemburu.. hahah aku memang suka berbelit kan.... Maafkan aku...kadang tarian jari jemariku terlalu laju.. Negatifnya cemburu apabila kita menukarkannya kepada HASAD. Yakni mengharapkan nikmat atau kelebihan seseorang itu beralih kepada kita... hmm Nauzubillah.. jangan ya takut-takut menjurus kepada dosa.. maklumlah syaitan itu sentiasa membisikkan hasutannya di hati kita. POSITIFNYA cemburu pula apabila kita tukarkan ia menjadi GHITBAH; perasaan bahawa kita berhajat ingin mendapatkan yang lebih baik dari orang yang kita cemburui tanpa berharap bahawa nikmat yang ada padanya itu hilang. cemburu inilah yang akan mendorong kita kearah yang lebih baik..... 


jadi ingin aku simpulkan bahawa setiap perkara itu ada baik dan buruknya... kalau hati kita memilih yang baik ibadah lah ia.. jika sebaliknya.. hati-hatilah teman....

No comments:

Post a Comment