Thursday, September 22, 2011

Kata-kata

       Manusia... makhluk Allah yang suka berkata-kata... mengekspresikan rasa dalam bait-bait kata.. malah aku juga sedang berkata-kata dalam tiap huruf yang aku coretkan dalam laman ini... namun persoalannya, apakah yang kata-kata yang kita lafazkan yang kita keluarkan itu kita fahami dan kita sedari sepenuhnya.. atau sekadar kata yang terlepas dari bibir kita? Terjagakah lidah yang menyusun patah-patah kata itu? bak pepatah melayu, terlajak perahu boleh di undur terlajak kata badan binasa... Mudah-mudahan kita terpelihara lidahnya.... sedarkah kita akan kata-kata kita itu mungkin boleh mengakibatkan dosa... minta dijauhkan...lindungi aku Ya Allah..dan Lindungi kami ya Allah...


Al-Bukhari meriwayatkan sebuah hadits dalam kitab Shahihnya dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda.

"Ertinya: Sesungguhnya seorang hamba yang mengucapkan suatu perkataan yang tidak difikirkan apa kesan-kesannya akan membuatnya terjerumus ke dalam neraka yang dalamnya lebih jauh dari jarak timur dengan barat"

Muslim meriwayatkan sebuah hadits dalam kitab Shahihnya no. 2581 dari Abu Hurairah Rasulullah bersabda.
"Ertinya: Tahukah kamu siapa orang yang muflis? Para sahabat pun menjawab, 'Orang yang muflis adalah orang yang tidak mempunyai wang dirham mahupun harta benda. 'Beliau menimpali,' Sesungguhnya orang yang muflis di kalangan umatku adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala solat, puasa dan zakat, akan tetapi, ia juga datang membawa dosa berupa perbuatan mencela, menuduh, memakan harta, menumpahkan darah dan memukul orang lain. Kelak kebaikan-kebaikannya akan diberikan kepada orang yang dizalimi. Apabila amalan kebaikannya sudah habis diberikan sementara belum selesai pembalasan tindak kezaliman, maka diambillah dosa-dosa yang dizalimi itu, lalu diberikan kepadanya. Kemudian dia pun dicampakkan ke dalam neraka ".

Muslim meriwayatkan sebuah hadis yang panjang dalam kitab Shahihnya no. 2564 dari Abu Hurairah, yang akhirnya berbunyi

"Ertinya: Cukuplah seseorang dikatakan buruk jika sampai menghina saudaranya sesama muslim. Seorang muslim wajib manjaga darah, harta dan kehormatan orang muslim yang lain "


Waallahualam








No comments:

Post a Comment